På bilsalongen i Genéve 2016 avtäckte den stora däcktillverkaren Goodyear sin vision av framtidens däck – Eagle 360. Dessa däck är till skillnad från dagens däck sfäriska, det vill säga formade som klot. Detta gör att de kan rotera åt alla håll och ge fordonet en helt annan manöverförmåga. Att installera Eagle 360 på något av dagens fordon fungerar dock inte eftersom dess däck måste hållas på plats med magnetfält. Magnetfält skulle inte bara möjliggöra sfäriska däck utan också göra färden mer bekväm och minska bullernivån.
På Genéve 2016 spekulerade Goodyear också i att framtidens Goodyear däck kommer att ha avancerade sensorer som känner av hur vägbanan är och skickar information både till bilens dator och till andra bilar som är uppkopplade mot samma system. Min bil kan alltså få information från andra bilar, och därigenom till exempel varnas för att halka råder i det område vi närmar oss. Att däcken har sensorer blir extra viktigt för framtidens självkörande bilar där det inte finns något mänsklig förare som kan inse att väderleken innebär ökad risk för halka, att vattenplaning kan inträffa nu när vägbanan är så blöt, att det vore farligt att bromsa hårt på det här isiga underlaget, och så vidare.
Att Eagle 360 är sfäriska är inte den enda nymodigheten med de här däcken, utan de är också tänkta att tillverkas i ett nytt material som precis som en natursvamp hårdnar när det är torrt och mjuknar när det är blött. Däckmönstret har inspirerats av hjärnkorall, en slags stenkorall som lever i saltvatten, och ska klara av att absorbera vatten och transportera bort det från bilens körväg genom centrifugalkraft.
”Även om Eagle-360 än så länge bara är ett konceptdäck visar det en del av Goodyears innovativa förmåga och behovet hos framtidens bilförare,” säger Goodyear EMEA:s VD Jean-Claude Kihn i ett pressmeddelande. ”Vår senaste forskning visar att unga förare ser smarta och hållbara fordon som en naturlig del av framtidens transporter där pålitlighet och säkerhet är viktiga faktorer. Vi är övertygade om att Eagle-360 kan utgöra en hållbar och säker lösning för konsumenter som kommer att köra eller transportera sig med autonoma fordon. Vi hoppas också att detta kan inspirera till att, tillsammans med motordustrin, hitta lösningar för framtidens mobilitet.”
Vi kontaktade däck.com för att se vad de hade att säga om dessa däcken och hur snabbt vi kunde få se dem på de svenska vägarna. De svarar:
”Eagle-360 är ett intressant koncept men det finns många hinder innan de kan bli en verklighet. Det kommer ta lång tid innan Goodyear kan skapa en väl fungerande prototyp och ännu längre innan en biltillverkar utvecklar en bil som är designad för att använda dem. Vi tror tyvärr inte att dessa däck någonsin kommer bli verklighet men om de blir det dröjer det nog 30-50 år innan de är en vanlig syn.”
Här kan du se Goodyears vision av framtidens däck: