Handel

e-handelNär vi tänker på handel så är det naturligtvis e-handel som gäller. Den fysiska handeln backar enormt och e-handeln ökar explosionsartat för varje år. E-handeln är kanske den kategori av företag där den största utveckligen kommer att fortsätta och ske de kommande åren.

E-handel handlar heller inte bara om kläder, elektronik och andra fysiska produkter, idag handlar det om så väldigt mycket mer.

E-handelns utveckling

Enligt Internetstatistik.se undersökning har e-handeln ökat från 4,9 till 31,6 miljarder kronor mellan 2003 till 2012. E-butiker med sport- och fritidsartiklar samt möbler och inredning har ökat mest men de största branscherna är kläd- och elektronikbutiker.

Under det tredje kvartalet 2014 konstaterade Posten att e-handeln ökat med hela 17% och att den slutliga omsättningen kommer uppgå till 42,5 miljarder kronor. Det här är inga unika siffror för Sverige utan något som är genomgående över hela världen.

Nya trender inom handel

Om man tittar på nya trender så verkar det inte finnas några som helst hinder för vad man kan sälja på nätet. De senaste trenderna är t.ex att man kan handla mat direkt på nätet som sedan levereras direkt till dörren. Till och med ICA försöker få fler av sina kunder att handla på nätet, kanske för att försöka leda utvecklingen eller för att helt enkelt hänga med och behålla sin ledande position inom matvaruhandeln.

Du kan praktiskt taget köpa en ny bil på nätet idag. Nästan alla biltillverkare har avancerade system där du kan bygga din bil precis som du vill ha den, välja utrustning, motor, färg och direkt se utseendet, specifikationen och priset direkt på skärmen. När du är klar med din konfiguration så kan du med ett klick beställa provkörning.

Fysiska butiker blir showrooms

Handla kläderOm man tittar på kläder, möbler och mycket annat så används ofta de fysiska butikerna som s.k showrooms där man provat och tar beslut kring sitt köp. När man bestämt sig för vad man vill ha så jämför man priser på nätet och beställer produkten där den är billigast.

Många som handlar kläder på nätet tittar först ut sina plagg i den fysiska butikerna för att sedan beställa dem på nätet. Om det är märkeskläder så kan de dessutom finnas i flera olika butiker, varav man försöker hitta den billigaste.

I många fall beställs samma produkt i flera storlekar och sedan skickas de storlekar tillbaks som inte passade. Detta är en trend som har skapats p.g.a att klädbutikerna marknadsför fria returer och återköp.

Framtiden är digital

Med dessa trender är det ingen tvekan om att framtiden är digital och att handeln flyttar mer och mer till nätet. Vi kommer att få se en enorm utveckling av e-handeln, inom de allra flesta branscher, även de som tillhandahåller tjänster.

Alla tecken visar på att e-handeln kommer fortsätta att växa i stadig takt. Det som däremot kommer att hända är att de största butikerna kan komma att köpa upp mindre butiker i samma bransch. Konkurrensen på nätet blir tuffare för varje dag och i många branscher kan det vara svårt att hitta lönsamhet p.g.a låga marginaler.

För de som funderar på investeringar inom e-handel så kommer valet av bransch och butiksstorlek att vara helt avgörande för värdets utveckling. Vi kommer få se otroliga innovationer på nätet, det gäller bara att vara lyhörd i tid och att snappa upp de trender man tror på.